اینتاکد – ضرائب تشخیص درآمد مشمول مالیات 1400

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۱

اینتاکد – ضرائب تشخیص درآمد مشمول مالیات 1400

براساس قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ از ابتدای سال ۱۳۹۸ نحوه رسیدگی برمبنای علی الراس حذف گردید لذا سازمان امور مالیاتی برای سنوات ۱۳۹۸ به بعد دفترچه ضرایب صادر ننموده است . این در حالی می باشد که از سال ۱۳۹۸ سازمان از مبنای دیگری با عنوان سود فعالیت براساس اینتا کد فعالیت استفاده می نمود .

اینتا کد چیست؟

اینتا کد روشی برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی می باشد. در این روش اداره مالیات فعالیت ها را به سه دسته: تولید، خدمات و بازرگانی تقسیم بندی می کند. سپس این دسته ها به زیردسته هایی مانند: تولید انواع حبوبات کشاورزی، خدمات هتل، بازرگانی انواع برنج وارداتی و …می باشد.

اینتاکد مخفف چیست؟

پیش از پرداختن به کد مالیاتی و لزوم بهره‌مندی از آن، بهتر است با مفهوم مهم‌تری آشنا شویم. در تعریف مالیات آمده است که افراد جامعه برای بهره بردن از امکانات اجتماعی یک کشور و استفاده از منابع آن ملزم به پرداخت هزینه (مالیات) هستند. اینتاکد یا کد مالیاتی نیز در زبان فارسی معادل عبارت

 International standard industrial classification است. با داشتن اینتاکد دقت و سرعت امور مالیاتی در تولید، بازرگانی و خدمات شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

جدول اینتا کد

ممیز مالیاتی براساس جدول اینتا کد، ضریب مالیاتی (ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد) را مشخص می کند. مثلا اگر تولید کننده کود حیوانی باشید، ضریب مالیاتی شما براساس جدول اینتا کد ۱۰% از فروش می باشد. یا اگر خرده فروش کود حیوانی باشید، ضریب مالیاتی شما براساس جدول اینتا کد ۱۲% از فروش می باشد.

نکته مهم
مهم ترین نکته، رجوع به جدول ضرایب مالیاتی اینتا کد که در بالا آمده می باشد. و پیدا کردن کمترین ضریبی که با توجه به فعالیتی که انجام می دهید در جدول می باشد.

ممیز مالیاتی، ضریب تشخیص درآمد را براساس جدول اینتا کد تشخیص می دهد. اما نکته مهم این است که فعالیت در قسمت آیسیک هم مرتبط درج شود و تناقضی در آن نباشد که ممیز، فعالیتی که ضریب بالاتری دارد و در قسمت آیسیک انتخاب شده است را در نظر بگیرد

آیا کد آیسیک در مالیات همان اینتاکد است؟

کد آیسیک (ISIC) نوعی طبقه بندی بین المللی بر مبنای نوع فعالیت مشاغل اقتصادی است؛ که مشخصات دقیق فعالیت اقتصادی را بیان می‌کند.

از آنجا که معرفی مشاغل با کمک کد آیسیک (ISIC) ابهاماتی برای سازمان مالیاتی به همراه داشت، این سازمان به منظور شناسایی کامل فعالیت‌های اقتصادی، اینتاکد مالیاتی را جهت استفاده در کشور معرفی نمود. به این ترتیب کد آیسیک (ISIC) همان اینتاکد نیست؛ اما اینتاکد به سادگی قابل انطباق با کد آیسیک است.

 برای انجام فعالیت اقتصادی در نظام مالیاتی ایران دریافت اینتاکد مالیاتی کافی است.

سعی کنید فعالیتی را که با توجه به نوع کار شما می باشد انتخاب کنید که امکان اثبات آن وجود داشته باشد. در غیراینصورت امکان تشخیص ممیز براساس برداشت های وی وجود دارد.

لازم به توضیح است ضرایب مالیاتی جدید تحت عنوان سود فعالیت دیگر توسط سازمان در دسترس عموم قرار نگرفته بود و تنها ممیزان مالیاتی دسترسی به اطلاعات آن داشتند . این درحالی می باشد که براساس رای دیوان عدالت اداری سازمان ملزم به اطلاع رسانی نسبت سود فعالیت سال ۱۴۰۰ یا همان مبناهای سود فعالیت گردید و این مهم در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ اتفاق افتاد و اطلاعات جامع سود فعالیت مورد استناد سازمان امور مالیاتی در سه بخش نسبت سود فعالیت بخش تولید ، نسبت سود فعالیت بخش خدمات، نسبت سود فعالیت بخش بازرگانی برای عموم منتشر گردید .

منبع : وب سایت رهنمودهای حسابداری

عنوان تاریخ ایجاد تاریخ ایجاد تاریخ اصلاح حجم
نسبت سود فعالیت بخش بازرگانی – عملکرد سال 1400 1401/03/25 1401/05/30 1.07 MB دانلود
نسبت سود فعالیت بخش تولید – عملکرد سال 1400 1401/03/25 1401/05/30 269.71 KB دانلود
نسبت سود فعالیت بخش خدمات – عملکرد سال 1400 1401/03/25 1401/05/30 448.23 KB دانلود
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است