حد نصاب معاملات چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲

حد نصاب معاملات قانون برگزاری مناقصات سال 1403
( توضیحات تکمیلی )

حد نصاب معاملات چیست؟

حدنصاب معاملات مبلغی است که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با احتساب برخی شاخص‌ها جهت ارزیابی مبلغ معاملات انجام شده، تعیین می‌شود.

 کاربرد تعیین حد نصاب معاملات چیست؟

تعیین حد نصاب جهت برگزاری مناقصات و انجام تکالیف مالیاتی حائز اهمیت است. در واقع می‌توان کاربردهای تعیین حدنصاب معاملات را به صورت زیر خلاصه نمود:
– برگزاری مناقصات در شرکت‌های دولتی
– ثبت اموال خریداری شده به عنوان هزینه در صورتهای مالی
– ارسال صحیح صورت معاملات فصلی

 نحوه تعیین حدنصاب معاملات
مطابق تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است، در ابتدای هر سال حدنصاب معاملات را بر اساس شاخص‌های کالا و خدمات اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد دهد. این پیشنهاد پس از تایید هیئت وزیران به صورت بخشنامه‌ای به عموم مردم ابلاغ می‌شود

حد نصاب معاملات کوچک چیست؟

حدنصاب معاملات کوچک مبلغی است که در ابتدای هر سال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده و ملاک ارزیابی سایر معاملات در مناقصات، سنجش هزینه‌ها در صورتهای مالی اساسی و ثبت معاملات در گزارشات خرید و فروش قرار می‌گیرد.

بر اساس قانون برگزاری مناقصات، معاملات انجام شده به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

معاملات بزرگ
معاملات متوسط
معاملات کوچک

از آنجا که حدنصاب معاملات متوسط و بزرگ بر اساس ضریبی از حد نصاب معاملات کوچک تعیین می‌شوند، تعیین حد نصاب معاملات کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

🟪 نکته

معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده اما از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک تجاوز نکند، معاملات متوسط و معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر سقف ارزش مبلغ معاملات کوچک باشد، معاملات بزرگ نام دارد.

 حد نصاب معاملات فصلی چیست؟

بر اساس ماده 169 ق.م.م، برای انجام معاملات لازم است اطلاعات کامل طرف مقابل معامله و صورت حساب به صورت فاکتور رسمی در سامانه معاملات فصلی ثبت و گزارش شود. اما در صورتی که مبلغ خریدهای انجام شده کمتر از 5 درصد حد نصاب معاملات کوچک آن سال باشند، می‌توان لیست گزارشات را به صورت تجمیعی در معاملات فصلی و بدون ذکر اطلاعات طرف معامله و ریز صورت حساب معامله در سامانه ثبت کرد.

به این ترتیب می‌توان حدنصاب معاملات فصلی را 5% حد نصاب معاملات کوچک دانست. به عبارت دیگر، در صورتی که در یک فصل، معاملات یک بنگاه اقتصادی از 5% حد نصاب معاملات کوچک کمتر باشد، مودی نیازی به ارائه اطلاعات طرف معامله از قبیل شناسه ملی و سایر اطلاعات هویتی و اقتصادی او نخواهد داشت. اما برای سایر معاملات که مبلغ آنها از این حد مشخص شده بیشتر باشد، باید اطلاعات کامل طرفین معامله ثبت شود.

🟩 حدنصاب معاملات در سال 1403

🔻معاملات تا سقف 2.100.000.000ریال معاملات کوچک محسوب میشوند

🟨 دوکاربرد مهم :

۱.اگر معامله ای در یک فصل تا مبلغ 105.000.000ریال(5درصد حدنصاب معاملات کوچک) انجام شود میتوان معامله فوق را در صورت معاملات فصلی(169) به صورت تجمیعی (بدون اطلاعات طرف معامله)ثبت نمود

نکته:در سامانه مودیان این حدنصاب کاربردی ندارد

۲.اگر واحد اقتصادی دارایی ای تا ارزش 210.000.000ریال(10درصد حدنصاب معاملات کوچک)در سال 1403 خرید کند میتواند مستقیما این دارایی را هزینه ثبت کند ونیازی به شناسایی استهلاک برای دارایی فوق نیست

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است